Monday, March 14, 2011

INTERVIEW WITH CATARRH


Rice Factory: Hello Ajak, hows life treating you? Any possibility for us to see Catarrh’s new release?
Ajak Catarrh: Life....ok...sihat… sume berjalan lancar...tq...Catarrh release?....coming soon...memang ada dalam plan...full album dengan line up baru...lagu baru campur lagu lama..

RF: Paranoia EP only consist of you alone doing the recording, where else the other boys?
A: Paranoia....aku rekod sorang sebab masa tu aku kena buang utm....aku frust....lari ke KL dan rekod sensorang...line up yg lain (masa tu aku bedua dgn Jon je) jauh.

RF: Do you think technology helps a lot for bands in recording and producing their songs? Tell us the experience of every Catarrh recording session. How it looks like? Live or track by track recording?
A: Yes...sekarang ni teknologi mmg membantu dlm proses rekoding....tapi masa Catarrh dulu rekod pakai kaset 4 trek rekoding je (demo Destructive Creation dengan Wine of Inamria aku rekod bedua dengan Jon, Night Flight Jon rekod dgn bebudak JB...aku tak de, Paranoia aku rekod sorang, Reborn aku dengan Panjang Maggots..) reborn dah pakai CD dah...

RF: When you released the material under Dark Journey Records and Sonic Asylum, do both records labels treat Catarrh in fair way? How about Small Budget Productions compare to the both mentioned before?
A: Dengan Dark Journey Rec, kami rakam dua lagu iaitu Emptiness Laughter dan Sense of Stimulation untuk di masukkan dalam kompilasi Dark Live Collection. Dengan Sonic Asylum pulak depa riliskan e.p kedua kami iaitu Wine of Inamria, kedua-dua projek ini menampilkan line up Jon (gitar/vokal), Ajak (drum) dan Apai (bass)....manakala Small Budjet Prod. pulak riliskan e.p ketiga Catarrh iaitu Night Flight. E.p ini menampilkan Jon (gitar/vokal), Yuh (gitar), Xul (bass) dan drummer aku lupa namanya.

RF: From your experience, tell us about Malaysian Metal music scene in general from the early day of your involvement till now. Still you can see the old faces at gig?
A: Scence musik Malaysia kecik je lau nak di bandingkan dengan Indon atau Negara-negara barat...lau setakat nak main muzik metal full time memang payah...malah band rok jiwang karat pun tak leh cari makan...nak tak nak kena cari keja lain baru boleh menampung keluarga...aku masih macam dulu main muzik sebagai hobi je...nak kaya kalu kena keja ka berniaga ke...hehe lainlah kalo aku ada suara macam Amy ke Awie ke bole lah kayo huhu...Pasal muka otai kat gig tu biasa lah.....walaupon dah ada keluarga tapi minat metal dan tengok live metal band tak dapat nak di halang yop...duit banyak jadi bole lah layan muzik metal secara live, tak kira band luar ke band lokal ke janji depa main best....sound sistem sedap....baru berbaloi...lagipon lau ada band luar mestile nak tengok ye tak? Tak kan nk layan kat you tube je...hehe

RF: If Catarrh have to choose between Langsuyr and Silkhannaz, which one you like most and why? Any last word? Thanks..
A: Silkhannaz le . musik depa lagi kemas dan riff catchy... bole banging....sound album sedap...live tight sebab line up sume power...Langsuir pon ok gak...depa tu sume kawan-kawan aku...mesti sapot depa....lau kompare depa... Silkhannaz menang..


http://www.myspace.com/catarrh


0 comments: