Wednesday, December 21, 2022

INTERVIEW WITH DUM DUM TAK

 


Being a band that is leaning towards political awareness lyrics, how do you see the current political situation in Malaysia? Did you, and the band mates, cast your/their vote in the recent election?

Keyroll_Spanky: Salam hello. Sorry lambat jawab. Hal dunia mengawal diri aku (buto). Apa aku bakal jawab adalah dari aku sendiri. Bukan band. Sebab line up kitorang semua kepala yang berbeza.

Untuk current political situation agak susah nak jawab sebab masih awal. Walaupun yang sedia ada kita nampak geng buat lagu anti penyamun sudah pun bersama dengan penyamun untuk dapatkan majoriti dan geng kalah koyak minta bukti majoriti. Tapi untuk aku itu je dulu. Dan lagi 1 buat masa ini since PM baru naik economically currency pun elok sikit (sikit je lah). Tapi untuk aku itu pun kira benda yang positif. Buat masa ini harapan aku adalah harga barang dan minyak boleh turun lagi. Kalau kita kemampuan buat masa sekarang pun adakah orang sekeliling kau mampu macam kau?

Yup aku mengundi baru ni. Band mate aku tak tahu lah mengundi ke tak aku pun tak tanya. Kitorang lebih kepada dalam group whatsapp “oi pantek bila nak jamming sial”, “ada orang ajak main tarikh ni korang on ke tak?” dan “wey ada lagu baru jom jamming lah cb”. Then kalau jumpa untuk jamming dan show baru kitorang lepon berjalan makan sekali. Kitorang semua dah over 30 (aku paling muda kamon guys) dan kebanyakan dah ada bini anak bagai (aku single lah kamon guys) it’s obviously not like the old times. Bak kata mat saleh celup let the good times roll.

Ijat: We have yet to see any movement currently as they just appointed a new PM yesterday, however 6 months down the road if there is no changes or non of the promises has been initiated then we will start to voice up/ criticize. * who cares if we vote or not? The people has chooses their leader.. get him to do the job as we are all the boss of the politician.




Besides being easier for locals to understand, are there any more reasons why you choose to sing in Malay language?


Keyroll_Spanky: No other reason. Maybe banyak band acah nak speaking jadi kami hanya nak berbahasa. Lagi pun maki dalam Bahasa lebih makan dalam dan difahami banding sekadar ‘fuck you’. Apa lagi aku nak jawab untuk soalan ni? Tak ada kot.

Ijat: No other reason, We are just comfortable with the way we composed the songs.



Merdekakah Kita is one of your songs. What do you think about freedom, your definition? What kind of freedom, from your point of view, is perfect?

Keyroll_Spanky: Freedom. Merdeka. Tidak dijajah. Tapi bagi aku kita ni sentiasa dijajah. Tapi dalam minda. Nak ikut cara barat lah cara negara padang pasir lah cara kau salah cara aku betul. Dengan zaman social media ni banyak nak ikut dan kejar trend semasa. Belum campur dengan yang dalam negara sendiri bila politikus dan orang berpangkat cakap sesuatu kau telan bulat bulat tanpa soal siasat. Dan mereka of course tetap dalam kesenangan manakala yang mengikut menjilat tak kaya senang macam dorang pun. Kau tak rasa macam dijajah? Ke aku je rasa? Entoh ler. Dan untuk aku acah freedom yang perfect adalah bebas hutang. Rumah kau besar mana pun kereta apa pun makan kedai apa pun nak tunjuk betapa T20 nya kau walaupun ada je yang B40 acah T20 tapi bro, apa guna berhutang? Nak jaga lifestyle kau punya pasal sampai tipu member sendiri. Belum cerita yang penagih lagi. Kenal daut zainal tak? Itu salah 1 lahanat budak scene yang lari dari hutang. Kita tengok berapa lama dia boleh lari mamat keturunan pengecut tu. Lelz

Ijat: We live in same world we shared the same air.. why would people being restricted to do what they like?



Unity, do you believe in unity? Do you personally think people will or can unite for the sake of harmony and peace or they only unite under the name of money?

Keyroll_Spanky: Kalau nak cerita pasal unity korang boleh nampak kot dorang di atas tu buat gabungan untuk majoriti. Itu pun category unity. Walaupun untuk kepentingan masing masing. Lelz. Netizen bergaduh itu ini tapi bila pasal makanan dari negara mana automatically netizen Malaysia semua bergabung. Unity juga tu. Goku dan Vegeta bergabung nak kalahkan certain villain. Unity tu. Dan pendapat aku. Yes kita boleh bersatu, hanya bila masalah berlaku. Kalau bersatu untuk duit, dan dia juga hanya untuk sementara. Sebab tengah ada kepentingan. Bila duit habis kembalilah berpecah.

Ijat: The people are united in fact we are living in harmony.. politician are the one who divided and toxicate-ing for the sake of money.



About racism, how do you see this issue? From your point of view, why does this racism issue become rampant day by day?

Keyroll_Spanky: Perkauman benda yang takkan habis. Tak kisah kau dilahirkan sebagai kaum apa nanti ada lah manusia parasit yang sama kaum dengan kau akan cucuk kau dari belakang pasal perkauman. Antara saja cucuk atau untuk kepentingan dia, dengan cara halus atau cara terbuka bila ‘back up’ dia dah ramai (sebab tu dah berani). Ala macam lah korang tak tahu permainan ni. Politikus pun akan main benda ni juga. Kat area sini dia cakap lain kat area sana dia cakap lain. Untuk aku sendiri susah nak termakan benda racism ni. Sebab dalam life aku semua yang tikam belakang aku adalah kaum aku dan agama aku sendiri. Bukan kaum lain ya. Aku ulang. Kaum aku sendiri. Tapi adakah itu bagi aku green light untuk benci kaum dan agama aku sendiri? Of course tak bro. Kau rasa daut zainal kaum apa? Lelz

Ijat: Again racism was brought by the people with no brain.



That’s all for now, before we end this interview, maybe you have something to say/tell the reader? A new recording for 2023, perhaps? New gig date? Tqvm and all the best to DDT.

Keyroll_Spanky: Date gig baru tak ada. Show makin kureng sebab kitorang dah start demand payment untuk nak cover duit recording akan datang. New songs ada je. Lagu yang terinspirasi masa time covid pun ada. Tapi itulah bajet tak ada nak record. Kalau dapat record nanti pun kitorang release single je kot dulu untuk semua dengar. Tak ada apa dah kot. Bagi yang masih sapot terima kasih. Boleh dengar lagu kitorang di platform online. Nak beli cd album Dinoda boleh contact aku. Bagi yang tak kenal aku Keyroll_Spanky drummer Dum Dum Tak. Dan kitorang masih belum RIP. Salam. Jaga diri. Kbai

Ijat: Thank you for supporting DDT, no plan for now yet but we available for gigging. Cheers!

 

 Dum Dum Tak can be reached here

 

 


0 comments: